For at få flere salg på din webshop, bør du som webshop ejer have fokus på 2 ting. At få flere besøgende på din webshop, og konverterer dine besøgende til betalende kunder. I denne artikel vil jeg kort gennemgå nogle tips til, hvordan du kan konverteringsoptimer din webshop. Konverteringsoptimering skal man hele tiden have fokus på, og det er vigtig at have en klar strategi for hvordan man vil gøre det. Der er mange værktøjer man kan benytte sig af, bla. A/B splittest som er et enormt vigtigt redskab når vi taler konverteringsoptimering.

Her kommer 5 tips, som er et rigtig godt sted at begynde med:

Optimer din bestillingsproces og få flere salg

Købsprocessen er selve kernen i hele din webshop. Det er her at dine besøgende bliver til kunder, så snart de har klikket på Køb nu. Derfor er det også ekstremt vigtig at din bestillingsproces er optimeret så meget som muligt, da det vil øge dine konverteringer og du vil få flere salg. Hvis du via din Google Analytics statistik, kan se at mange af dine kunder forsvinder, når de kommer til bestillings siden, så er det helt klar her du skal begynde med at optimerer.

Kan du forenkle din bestillingsproces?Enkel Checkout

Jo færre trin som dine kunder skal igennem jo bedre. Det betyder meget at kunderne kan få et godt overblik, så de ved hvad der kommer til at ske i processen. Jeg vil helt klart anbefale dig at få en one step checkout, hvor du har bestillingen samlet på en side. Hvis du samtidig har mulighed for at skære ned på hvilke felter din kunder skal udfylde, vil du vinde yderligere på dette.

Hvilke farver har dine knapper?

Hvorfor spørg jeg nu om det? Undersøgelser har vist at hvis du har en grøn knap, så bliver der klikket mere på den, end hvis du har en rød knap. I vores samfund lærer vi at rød, er lig med advarsel og fare og derfor er vi mindre tilbøjelig til at klikke på en rød knap i forhold til en grøn knap. Så med en grøn knap vil du opleve at få flere salg på din webshop.

Simpel og brugervenlig menu

Det skal ikke tage din kunder mere end få sekunder, at finde frem til det produkter de gerne vil have. Her kan du lave en øvelse, men en som ikke kender din webshop. Giv ham som opgave at finde frem til et bestemt produkt. Hvis han ikke finder frem til det, inden for få sekunder, så vil jeg anbefale at du overvejer at få en bedre menu struktur.

Giv bonus til dine tilbagevende kunder, og oplev større loyalitet

Samler du på mærker? Har du prøvet at få dette spørgsmål, der hvor du handler? De seneste år er det blevet meget populært at supermarkederne, tilbyder deres kunder at samle på mærker og ombytte dem til produkter. Mærkerne bliver brugt som lokkemad, så der står en loyalitet hos kunden.  Det er blevet en kæmpe succes for supermarkederne, fordi det øger deres omsætning.Få flere konverteringer

Med ovenstående i mente, giver det derfor god mening at tilbyde din kunder loyalitets bonus. Du kan fx gøre så dine kunder, optjener nogle point eller får en rabat når de handler hos dig igen. Du kan oprette gavekort, eller give dem en vis procentdel i rabat når de handler næste gang. Det vil gøre at de kommer tilbage til din webshop, og bliver en loyal kunde. Det vil både øge din konverteringsrate, men man må heller ikke undervurderer den reklame du får ved at have loyale kunder. De vil i højere grad anbefale din webshop til familie, venner og bekendte.

Få en live chat og få flere konverteringer og færre annulleringer

Det kan være en rigtig god ide at tilføje en live chat til din webshop, så kan kunderne få rådgivning her og nu, så de ikke behøver at søge viden andet steds. De kan hurtigt få besvaret deres spørgsmål omkring et specifikt produkt, og du har mulighed for at anbefale din kunde produkter som vil være smart at købe, sammen med det andet produkt.

Tryghed giver flere konverteringer

En anden fundamental ting er at fremstå troværdig, så kunder får tryghed for at du ikke er ude på at snyde dem. Hvis din kunde er bare det mindste smule utryg på din webshop, er det umuligt at få dem til at finde dankortet frem. Er der noget kunderne er nervøse for, så er de at få misbrugt deres kort oplysninger. Giv dem tryghed, ved at beskrive din sikkerhed i webshoppen. Det er en rigtig godt ide at få din, webshop godkendt hos E-mærket og få sat det ind på webshoppen. En undersøgelse viser at, på en webshop som ikke havde E-mærket der steg konverteringerne med over 11%, efter de fik sat E-mærket på deres webshop.

Benyt dig også af trustpilot. Den bedste måde at skabe tryghed for en kunde, er ved at de kan læse om andre kunder, som har haft en god oplevelse. Det er den bedste anbefaling!

Jeg håber at disse tips vil kunne hjælpe dig til at øge din konverteringsrate. Har du andre tips, eller værktøjer som du har gode erfaringer med, er du meget velkommen til at skrive en kommentar.